Ga naar de inhoud
header1_BWspeed

Hoe werkt chiptuning?

Elke auto is anders en uniek en niet iedere auto kan op dezelfde wijze getuned worden. 

Uw chiptuner weet aan de hand van de voertuiggegevens direct welke van de onderstaande chiptuning wijzen geschikt is om u veilig en vooral met een hoop extra vermogen de weg op te sturen.

Chiptuning van het motormanagement

Als er een elektronisch geregelde inspuiting en ontsteking aanwezig is, ook wel motormanagement (ECU) genoemd, is chiptuning mogelijk.

De ECU is de locatie waar alle informatie van de motor binnenkomt. Aan de hand van de gemeten gegevens, bepaalt de ECU het ontstekingstijdstip, brandstof hoeveelheid, turbodruk etc. In de motor zitten op diverse plaatsen sensoren die deze informatie naar het management sturen. Door middel van chiptuning kan hier ingegrepen worden. De computer gebruikt het programma dat de chiptuner heeft ingevoerd om alles te sturen. Het programma bepaalt de hoeveelheid brandstof die mag worden ingespoten en op welk tijdstip. Bij chiptuning beïnvloedt men deze software.

De nieuwste ECU’s dienen uitgebouwd te worden om de anti chiptuning beveiliging (TPROT) te omzeilen en rechtstreeks de chips aan te spreken.

OBD-tuning

OBD tuning is een van de gemakkelijkste manieren om te chiptunen, omdat er niets gedemonteerd hoeft te worden. OBD staat voor On-Board Diagnostics. Dit is de diagnose stekker die door automonteurs gebruikt wordt om storingen aan de auto uit te lezen.

De OBD-stekker bevindt zich meestal ergens in of onder het dashboard. Ook is het met OBD tuning mogelijk om zelf of door de chiptuner gemakkelijk de tuning software te overschrijven met de standaard software. Verscheidene chiptuning merken produceren en verkopen zelfs hun eigen draagbare chiptuning apparaat. Hiermee kunt u als particulier uw auto gemakkelijk zelf tunen. Een voorbeeld van een draagbaar chiptuningsapparaat is de iSoftloader van Rica Engineering. Door de OBD stekker in te pluggen in het voertuig is het mogelijk om de software te lezen en aan te passen. Dit proces van uitlezen, herschrijven en herprogrammeren via de OBD wordt ook wel “flashen” genoemd en neemt gemiddeld een uur tijd in beslag.

Door de behaalde winst van het vermogen is, bij gelijke rijstijl, een eventuele brandstofbesparing van 5 tot 10% mogelijk vanwege het verhoogde rendement. Het hogere vermogen kun je natuurlijk ook gebruiken om sneller te gaan rijden, maar let op, hierdoor wordt het brandstof besparende effect teniet gedaan.
Bij een verantwoorde tuning, wordt de levensduur van de motor niet verkort, indien de tuner vooraf precies uitgezocht heeft wat de verschillen per motorvermogen zijn. Bijvoorbeeld TDI motoren van respectievelijk 90 pk en 110 pk zien er computer-technisch hetzelfde uit, maar er kunnen wel degelijk verschillen zitten in turbo, oliekoeler, oliepomp, intercooler etc. Motorenfabrikanten bouwen wel een behoorlijke (mechanische) veiligheidsmarge in.

BDM-tuning

Bij moderne ECU’s is het soms niet mogelijk via de OBD-poort te tunen. Deze ECU’s zijn door de fabrikant beveiligd tegen ongewenste handelingen, zoals chiptunen en zijn nog niet “gekraakt“. In dat geval kan het zijn dat de ECU uitgebouwd en rechtstreeks aan de computer gekoppeld wordt middels de BDM-poort (Background Debugging Mode) die zich op de ECU zelf bevindt. In sommige gevallen moet er een speciale aansluiting worden gesoldeerd om de software uit te lezen. Na de aanpassing wordt de software ook weer via deze poort in de ECU weggeschreven. Je zult begrijpen dat dit meer werk vergt en foutgevoeliger is.

Bench tuning

Een andere mogelijkheid om het motorvermogen aan te passen is om de waarden die de sensoren naar de ECU sturen te verzwakken, waardoor de ECU zelf deze waarden weer corrigeert. De methode noemt men ook wel powerbox tuning, tuningsbox, piggy-back tuning, bypass module enz. Deze powerbox verzwakt de werkelijke sensorwaarde. Voorbeeld, de turbodruk bedraagt 1,0 bar, echter “denkt” de ECU dat de turbodruk bijvoorbeeld 20% minder is, oftewel 0,8 bar. Doordat de ECU door middel van een berekening “weet” dat er op dit punt een turbodruk van 1,0 bar nodig is, zal de ECU onmiddellijk deze waarden aanpassen en de laaddruk naar 1,0 bar verhogen. In werkelijkheid is de turbodruk dus 1,25 bar, ofwel 25% hoger.

Ditzelfde proces is toepasbaar op de inspuitdruk van bijvoorbeeld een common-railmotor. Door de inspuitdruksensor een lagere waarde voor te houden dan de ECU zelf al berekend had, wordt de werkelijke inspuitdruk verhoogd. Het effect dat hierbij optreedt, is dat in een kortere tijd dezelfde inspuithoeveelheid wordt verbrand. De verbranding is dus korter. De motorefficiëntie neemt hierdoor toe (lees: meer vermogen), maar daarmee ook de verbrandingskamertemperatuur. Een producent van dit soort producten zal dit moeten meten en verwerken in zijn powerbox, omdat te hoge temperaturen kunnen leiden tot een hogere uitstoot van stikstofoxiden. Powerboxtuning wordt sinds 2010 populairder, omdat merken zoals Volkswagen, BMW, Audi, Seat, Škoda en Mercedes kunnen “zien” of een auto gechiptuned is. Na het ontdekken hiervan wordt een auto uitgesloten van fabrieksgarantie. Als een powerbox is verwijderd, dan laat dat geen sporen na, noch kan de merkdealer uitlezen dat er een tuning aanwezig was. Tevens kan de consument een powerbox overzetten naar een nieuw aan te schaffen voertuig, met chiptuning is dat onmogelijk.

Gaspedaal tuning

De acceleratorafstemming optimaliseert de reactietijd van moderne voertuigen met een elektronisch gaspedaal. Door het afstellen van het gaspedaal, reageert het voertuig veel sneller op binnenkomende signalen. Met een verbeterde gasrespons kan de bestuurder sneller accelereren en inhalen. Geen vertragingen meer in versnelling.

Wat moet ik kiezen?

Gelukkig hoeft u deze keuze niet te maken. Uw chiptuner naar keuze zal aan de hand van uw merk/type voertuig en uw motor beslissen welke manier van chiptunen het beste bij uw voertuig past. In de meeste gevallen zal dit via de ECU of OBD gaan. 

Contact

mogelijk gemaakt door

Stuur ons een bericht

contact