Meteen naar de inhoud
Header overige aanpassingen

Overige aanpassingen

Bij het aanpassen van de software van een voertuig wordt er al snel de connectie gelegd met chiptuning; tot 30% meer vermogen en een hogere topsnelheid. Maar het aanpassen van de software geeft nog veel meer mogelijkheden om het beste uit het voertuig te halen. 

Met het aanpassen van de software kan onder andere de EGR klep worden uitgeschakeld, de start/stop functie worden uitgeschakeld, de reactie van de versnellingsbak worden aangepast en nog veel meer. 

Het principe van deze aanpassingen is hetzelfde als bij chiptuning. De oorspronkelijke gegevens van het voertuig worden overschreven door aangepaste software en voilá, de auto rijdt precies zoals u wilt. 

Wat is EGR of uitlaatgasrecirculatie

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamers.
Deze uitlaatgassen worden in de verbrandinskamers gemengd met de inkomende lucht waardoor het zuurstofgehalte en dus ook de lambdawaarde van het verbrandingsmengsel dalen.

De verbrande uitlaat gassen bevatten veel roet en kool deeltjes, en vervuilen hierdoor het EGR systeem en het inlaat traject. Kleppen raken vervuild en kunnen niet mee goed sluiten, koelers en inlaat kanalen slippen dicht, wat weer een negatieve invloed op de prestaties heeft.

Dit kan een oorzaak zijn van veel problemen, waaronder ook voor veel storingen.

Voordelen EGR uitschakelen/verwijderen

- Schonere motor
- Lager brandstof verbruik
- Verbeterde gasrespons
- Verlengde levensduur van de motor
- Maximaal motorvermogen
- Geen toekomstige EGR problemen
- Kosten besparend

Veel voorkomende EGR foutcodes

P2141, P2142, P2143, P2144, P2145, P2413, P3103, P0400, P0401, P0402, P0403, P0404, P0405, P0406, P0407, P0408, P0409 en P0489.

Wat is DPF (roetfilter)

DPF staat voor Diesel Particulate Filter. Roetfilters vangen en slaan schadelijke roetdeeltjes op, waardoor minder giftige emissies door de uitlaat in de lucht terechtkomen.

Een roetfilter wordt meestal gemaakt van keramisch materiaal. Een roetfilter wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem gemonteerd, waar de roetdeeltjes zich verzamelen in de filter. In de roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600°C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen, zal de ecu kunstmatig de temperatuur van de uitlaatgassen opvoeren. Voordat de auto aan het regeneratie proces van de roetfilter begint, moet deze aan veel eisen voldoen zoals juiste verbrandingswaardes, temperatuur en correcte feedback van de sensoren.

Ook kan het filter verzadigd (vol) zijn en kan dan niet meer gereinigd worden. Hier kan dus veel fout gaan, en uiteindelijk ook nadelige gevolgen voor de motor hebben.

Voordelen DPF/OPF uitschakelen/verwijderen

- Meer vermogen.
- Betere acceleratie van het voertuig.
- Verbeterde gasrespons.
- Lagere uitlaatgastemperatuur.
- Lagere onderhouds- en vervangingskosten.
- Langere levensduur.

Nadelen DPF/OPF uitschakelen/verwijderen

- Meer uitstoot van uitlaatgassen en deeltjes.
- Grote neiging om niet te slagen voor APK-emissietests.
- Minder milieuvriendelijk

Pops & Bangs, Crackle Maps, Burble Maps, Exhaust Crackle, hoe je het ook wilt noemen, horen zul je het zeker!

Deze stoere software modificatie laat het welbekende knalgeluid horen op het moment dat je je gaspedaal loslaat.

Hoe werkt het?

Wanneer je het gas loslaat, stopt de inspuiting van benzine in de motor. De gasklep is gesloten en de motor heeft geen benzine nodig. De ECU zal rond de 1500 toeren weer beginnen met inspuiten om te voorkomen dat de motor uitvalt.

Bij een Pops & Bangs modificatie wordt het ontstekingstijdstip erg verlaat, maar er zal nog steeds brandstof ingespoten worden op het moment dat je het gas los laat. Hierdoor komt er onverbrande brandstof in de uitlaat, welke door het late ontstekingstijdstip daar ook zal ontbranden. Dit resulteert in een harde knal in de uitlaat.

Deze na-verbranding in de uitlaat noemen we 'pops & bangs'. Hoe langer de brandstof ingespoten word, hoe sterker het effect en hoe indrukwekkender de Pops & Bangs zullen zijn.

Voordelen

Afgezien van het geluidseffect heeft pops & bangs geen voordelen. Deze modificatie is puur voor de sier. 

Nadelen

Nadelen zijn er wel degelijk. Wanneer u gaat voor kleine knallen en rustig aan blijft rijden is er vrij weinig aan de hand. Gaat u echter voor harde knallen en kan het niet hard en snel genoeg, houdt er dan rekening mee dat deze rijwijze schadelijk kunnen zijn voor de turbo's. de katalysator en het uitlaatsysteem, onder andere vanwege het hoog oplopen van de temperaturen.

Officieel mag de katalysator niet verwijderd worden, echter is een sport-katalysator een grote aanrader wanneer u Pops & Bangs zou willen.

Wat is Start/Stop

Start/stop-technologie, ook bekend als auto-stop-start, idle-stop, etc., is een relatief nieuwe functie die is ontworpen om autobezitters te helpen brandstof te besparen. Wanneer u vastzit in het verkeer, schakelt het systeem de motor uit, waardoor brandstof wordt bespaard die anders verloren zou gaan wanneer de auto stilstaat.

Voordelen Start/Stop uitschakelen/verwijderen

- Meer kilometers
Voor wie in gebieden met druk verkeer woont, of vaak in een file staat kan de start/stop een voordeel opleveren. Sommige eigenaren melden dat ze tot 12 procent besparen. Hoewel het waarschijnlijk zinvol zou zijn om start/stop alleen te gebruiken tijdens lange wachttijden en niet tijdens stop-and-go situaties.
- Beter voor het milieu
Wanneer u uw motor uitzet, heeft u natuurlijk geen uitstoot. Volgens studies kan start/stop tot 15 procent minder uitlaatgassen veroorzaken. En elke molecule koolstofdioxide die niet in de atmosfeer terechtkomt, is goed voor het milieu.

Nadelen Start/Stop uitschakelen/verwijderen

- Slijtage
Veelvuldig starten en stoppen kan zijn tol eisen op sommige onderdelen, hoewel deze onderdelen in de meeste voertuigen zijn versterkt om het extra werk aan te kunnen.
- Het kan echt vervelend worden
Niet alle bestuurders kunnen wennen aan de technologie, en het voortdurend in- en uitschakelen van de motor kan ronduit vervelend worden. Hopelijk kunt u, als u er eenmaal aan gewend bent, gewoon genieten van de voordelen voor het milieu en vooral voor uw brandstofverbruik.

Met het tunen of remappen van de versnellingsbak software, kunnen de schakel momenten (bv. overdreven veel opschakelen en laat terug schakelen) en vele andere opties aangepast worden.
 
De meeste automatische versnellingsbakken zijn geprogrammeerd om zo economisch mogelijk te rijden. Bij een lage snelheid staat het voertuig in een hoge versnelling. Bij licht accelereren zal de auto al snel een paar versnellingen terugschakelen, wat ervaren kan worden als onrustig of aarzelend rijgedrag.
Dit is uiteraard goed voor het milieu, echter kan het op de weg nogal vervelend zijn. 


Mogelijke versnellingsbak aanpassingen

• Sneller schakelen
• Launch control
• Snellere paddle response tijd
• Koppellimiet verhogen
• Gear Display in het dashboard
• Aangepaste schakelmomenten voor betere acceleratie
• Rev-Matched terug schakelen (Throttle-Blip)
• Full Manual Mode (niet gedwongen op/neer schakelen)
• Verhoogde lijndruk voor betere houdkracht

Wat is Adblue

AdBlue is een chemische stof die gewoonlijk wordt gebruikt bij SCR (Selective Catalyst Reduction) op dieselvoertuigen. Dit heeft als enig doel het NOx-niveau in de uitlaat gassen te verlagen. Deze AdBlue-vloeistof is een combinatie van ureum en gedemineraliseerd water die in het uitlaatsysteem van het voertuig wordt geïnjecteerd. Hierbij treedt een chemische reactie op, waardoor de NOx wordt omgezet in zowel stikstof als waterdamp. Soms wordt AdBlue ook wel Diesel Exhaust Fluid (DEF) genoemd.

Wat is Adblue uitschakelen

Als uw AdBlue-systeem niet meer werkt, kan het vele dagen en hoge kosten kosten met zich meebrengen om het te repareren. Een AdBlue-uitschakeling schakelt het AdBlue-systeem elektronisch uit en verwijdert de waarschuwingsberichten en de noodzaak om het systeem bij te vullen.

Nadelen van het Adblue systeem

- Als de AdBlue-tank leeg is, kan de motor niet meer worden gestart.
- De soms hoge kosten voor het tanken.
- Het vriespunt is slechts -11 graden Celsius (12,2 °F).
- Het verstoppen van de injectoren enz. is mogelijk.
- De afbraak begint bij ongeveer 60 graden Celsius.
- De hoge storingsgevoeligheid zorgt voor werkplaatsbezoeken.
- Hoger brandstofverbruik omdat het systeem elektriciteit nodig heeft.
- De gebruiker werkt met een zeer corrosieve vloeistof.
- Zeer hoge stofbelasting voor de katalysator.

Cilinderuitschakeling is een innovatie waarbij bij een brandstofmotor een of meerdere cilinders automatisch buiten werking stelt tijdens het rijden. Dit gebeurt meestal bij een lage belasting of een constante snelheid.

Het doel van cilinderuitschakeling is brandstofbesparing, zonder in te leveren op comfort en vermogen. Het uitschakelen van de cilinders tijdens het rijden, betekent dat er minder brandstof naar de motor gestuurd wordt. En als meer vermogen nodig is, worden die cilinders in een fractie van een seconde weer geactiveerd.
Dit is een mooi stukje techniek, helaas bij sommige motoren is dit nog niet helemaal soepel en ervaren sommige berijders hier toch wat ongemak.

mogelijk gemaakt door

Rica Engineering
Klopperman 35-37
2292 JE Wateringen

info@rica.nl
+31 174 226 806

Mist u informatie op chiptuning.nl?

Mocht u informatie missen op onze website; stuur ons een bericht en wij voegen het toe!