WAT IS CHIPTUNING?
Kort gezegd is chiptuning het herschrijven van de standaard fabriekssoftware om de prestaties en het vermogen van uw voertuig te optimaliseren.
Elke autofabrikant hanteert een marge bij het afstellen van de software; hierdoor zijn de instellingen nooit optimaal. Bij een zorgvuldige aanpassing van deze software (chiptuning of remapping), wijzigt de aansturing en verbeteren de prestaties aanzienlijk. Meer koppel, een hogere snelheid en een lager brandstofverbruik.
ECM
De ECM (Engine Control Module) is de belangrijkste autocomputer. Hier bevindt zich een geheugenchip, opgebouwd uit duizenden variabelen, mappen en tabellen. Deze data bepalen hoe de ECM de motor aanstuurt en regelt o.a. het brandstofverbruik, het ontstekingstijdstip en de turbodruk en nog heel veel meer.
In de motor zitten op diverse plaatsen sensoren die informatie naar het motor management sturen. De computer gebruikt het programma dat de fabrikant heeft ingevoerd om alles te sturen. Het programma bepaalt de hoeveelheid brandstof die mag worden ingespoten en op welk tijdstip, De ontstekingshoek, hoeveelheid turbodruk, opening gasklep etc. Bij chiptuning beïnvloedt men deze waardes.
Externe ECU
Zoals gezegd zijn veel moderne ECU’s van de fabrikanten tegen toegang van buitenaf beschermd. Als de ECU echt niet te benaderen is, wordt er soms gebruik gemaakt van een externe ECU (piggy back ecu). Hierbij wordt een extern kastje met eigen software aan het motormanagement gekoppeld.
De externe ECU kan veel meer dan 1 of 2 waardes aanpassen, maar chiptuning van de software op de ECU is nog steeds de mooiste manier van chiptuning. In tegenstelling tot bovenstaande powerbox-oplossing, is dit een betrouwbaardere manier van chiptuning.
Het heeft tevens als bijkomend voordeel dat de auto verder gebruikt maakt van alle standaard instellingen en dat je de tuning eenvoudig kunt verwijderen wanneer nodig.
Chiptuning met rollenbanktest
Vaak gebruiken chiptuners een rollenbank om het vermogen voor en na de chiptuning te meten. Op de rollenbank kan gecontroleerd worden of de auto aan alle verwachte waardes voldoet. Vermogen en koppel worden standaard gemeten, maar ook de lucht/brandstof (lambda) verhouding en de turbodruk ontsteking kunnen hier gecontroleerd worden. Een dergelijke test duurt tussen de 15 en 30 minuten.
Fabrikanten doen het zelf ook
Wegens marketingredenen wordt binnen een modelreeks steeds vaker dezelfde motor met verschillende vermogens geleverd. Alleen het motormanagement verschilt. OEM-tuning noemen we dat. Hiermee tracht de fabrikant te concurreren met externe chiptuning partijen en chiptuning te ontmoedigen.
Voorbeeld; een Volvo 2.4D 5-cilinder diesel met 163Pk en 340Nm is op de markt gebracht. Deze wagen is onder andere identiek aan de D5 met 185Pk en 400Nm, echter is deze “gedowntuned” naar een lager vermogen en daarom veilig te tunen naar zijn “oorspronkelijke” vermogen.
Of bijvoorbeeld de 1.0 T(F)SI van Volkswagen, die vanuit de fabrikant geleverd wordt met 95, 110 of 115 Pk.
Aangezien er met deze OEM aanpassingen vanuit de fabrikant niet de hoge winst behaald wordt zoals vaak bij een externe chiptuner wel eruit gehaald kan worden, is chiptunen bij een externe erkende chiptuner nog steeds het populairst.
Tuning van ongeblazen motoren
Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal erg gering (enkele procenten) en wordt dit daarom niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen fabriek-af is gereduceerd, zoals hierboven beschreven, en dan kan chiptuning zeker wel lonen.
Contact
- Klopperman 35-37 | 2292 JE Wateringen
- info@rica.nl
- +31 174 226 806
- www.rica.nl