Overige aanpassingen
Bij het aanpassen van de software van een voertuig wordt er al snel de connectie gelegd met chiptuning; tot 30% meer vermogen en een hogere topsnelheid. Maar het aanpassen van de software geeft nog veel meer mogelijkheden om het beste uit het voertuig te halen.
Met het aanpassen van de software kan onder andere de EGR klep worden uitgeschakeld, de start/stop functie worden uitgeschakeld, de reactie van de versnellingsbak worden aangepast en nog veel meer.
Het principe van deze aanpassingen is hetzelfde als bij chiptuning. De oorspronkelijke gegevens van het voertuig worden overschreven door aangepaste software en voilá, de auto rijdt precies zoals u wilt.
- EGR Delete
- DPF Delete
- Pops & Bangs
- Start/Stop delete
- Transmissie (versnellingsbak)
- OEM
- AdBlue delete
- Cylinder deactivatie
Wat is EGR of uitlaatgasrecirculatie?
Het principe van EGR is dat een hoeveelheid uitlaatgassen van de motor wordt teruggevoerd naar de verbrandingskamer(s) via het inlaatspruitstuk. Het uitlaatgas wordt gemengd met de binnenkomende lucht, waardoor het zuurstofgehalte van het verbrandingsmengsel daalt. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Door de EGR Delete uit te voeren, wordt de klep met de door ons ontwikkelde software van Rica gesloten.
De verbrande uitlaatgassen bevatten veel roet en koolstofdeeltjes, die het EGR-systeem en het inlaatsysteem vervuilen. Kleppen kunnen vervuild raken en niet meer goed sluiten. Koelers en inlaatkanalen kunnen verstopt raken, wat een negatief effect heeft op de prestaties.
Dit kan een oorzaak zijn van veel problemen, waaronder veel storingen of foutcodes.
Voordelen EGR verwijderen
- Schonere motor
- Lager brandstofverbruik
- Verbeterde gasrespons
- Langere levensduur van de motor
- Maximaal motorvermogen
- Geen toekomstige EGR problemen
- Bespaar veel kosten op het vervangen of repareren van de EGR-klep
Veelvoorkomende EGR foutcodes
P2141, P2142, P2143, P2144, P2145, P2413, P3103, P0400, P0401, P0402, P0403, P0404, P0405, P0406, P0407, P0408, P0409 en P0489.
Wat is DPF (roetfilter)
DPF staat voor Diesel Particulate Filter. Dieselroetfilters vangen schadelijke roetdeeltjes op en slaan ze op, waardoor er minder giftige uitlaatgassen in de lucht terechtkomen. De software-aanpassing DPF Delete zorgt ervoor dat deze roetdeeltjes niet langer in de motor worden opgeslagen.
Een roetfilter is meestal gemaakt van keramisch materiaal. Een roetfilter wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem geïnstalleerd, waar de roetdeeltjes zich verzamelen in het filter. In het roetfilter worden de opgevangen roetdeeltjes periodiek, elke 200 tot 1000 kilometer, verbrand. Deze verbranding wordt regeneratie genoemd. Deze spontane verbranding vereist een temperatuur van ongeveer 600°C, die alleen wordt bereikt bij zeer hoge motorbelastingen. Om regeneratie ook bij lagere motorbelastingen te bereiken, zal de ECU de temperatuur van de uitlaatgassen kunstmatig verhogen. Voordat de auto het regeneratieproces van het roetfilter start, moet het aan veel eisen voldoen, zoals correcte verbrandingswaarden, temperatuur en correcte feedback van de sensoren.
Ook kan het filter verzadigd (vol) zijn en dan niet meer gereinigd worden. Hier kan dus veel misgaan, wat uiteindelijk nadelige gevolgen heeft voor de motor.
Voordelen DPF/OPF verwijderen
- Meer vermogen
- Betere acceleratie van het voertuig
- Verbeterde gasrespons
- Lagere uitlaatgastemperatuur
- Lagere onderhouds- en vervangingskosten
- Langere levensduur
Nadelen DPF/OPF verwijderen
- Verhoogde uitlaat- en deeltjesemissies
- Grote kans om niet door de APK-emissietest te komen
- Minder milieuvriendelijk
Pops & Bangs, Crackle Maps, Burble Maps, Exhaust Crackle, hoe je het ook wilt noemen, horen zul je het zeker!
Deze stoere software modificatie laat het welbekende knalgeluid horen op het moment dat je je gaspedaal loslaat.
Hoe werkt het?
Wanneer je het gas loslaat, stopt de inspuiting van benzine in de motor. De gasklep is gesloten en de motor heeft geen benzine nodig. De ECU zal rond de 1500 toeren weer beginnen met inspuiten om te voorkomen dat de motor uitvalt.
Bij een Pops & Bangs modificatie wordt het ontstekingstijdstip erg verlaat, maar er zal nog steeds brandstof ingespoten worden op het moment dat je het gas los laat. Hierdoor komt er onverbrande brandstof in de uitlaat, welke door het late ontstekingstijdstip daar ook zal ontbranden. Dit resulteert in een harde knal in de uitlaat.
Deze na-verbranding in de uitlaat noemen we ‘pops & bangs’. Hoe langer de brandstof ingespoten word, hoe sterker het effect en hoe indrukwekkender de Pops & Bangs zullen zijn.
Voordelen
Afgezien van het geluidseffect heeft Pops & Bangs geen voordelen. Deze modificatie is puur voor de sier.
Nadelen
Nadelen zijn er wel degelijk. Wanneer u gaat voor kleine knallen en rustig aan blijft rijden is er vrij weinig aan de hand. Gaat u echter voor harde knallen en kan het niet hard en snel genoeg, houdt er dan rekening mee dat deze rijwijze schadelijk kunnen zijn voor de turbo’s. de katalysator en het uitlaatsysteem, onder andere vanwege het hoog oplopen van de temperaturen.
Officieel mag de katalysator niet verwijderd worden, echter is een sport-katalysator een grote aanrader wanneer u Pops & Bangs zou willen.
Met een start/stop-verwijdering wordt de start-stopfunctie van het voertuig uitgeschakeld en wordt de motor niet langer automatisch uitgeschakeld.
Start/stop
Een start-stopsysteem is een manier om brandstof in auto’s te besparen. Het zorgt ervoor dat de motor automatisch wordt uitgeschakeld wanneer de auto stopt, bijvoorbeeld voor een rood stoplicht.
Het systeem is vooral efficiënt in stadsverkeer, waar veel stops nodig zijn door bijvoorbeeld stoplichten of overstekende mensen. De aanwezigheid van een start-stopsysteem in de auto kan leiden tot brandstofbesparing en een vermindering tot 8% van de CO2-uitstoot in stadsverkeer.
Handmatig
Wanneer de bestuurder de auto tot stilstand brengt en de versnellingspook in neutraal zet, ontvangt het systeem een signaal en wordt de motor van de auto automatisch uitgeschakeld. Wanneer de bestuurder opnieuw wil vertrekken en het koppelingspedaal intrapt, ontvangt de starter het signaal om de motor opnieuw te starten.
Zodra de auto in de versnelling wordt gezet en de koppeling wordt ingetrapt, start de motor weer automatisch en kan de auto verder worden gereden.
Automatisch
Wanneer het start-stopsysteem wordt gebruikt in een automatische auto, wordt de motor uitgeschakeld wanneer de auto volledig tot stilstand komt. Wanneer de bestuurder de auto afremt en tot stilstand komt, wordt de motor uitgeschakeld. Wanneer de rem wordt losgelaten, wordt de motor weer ingeschakeld en kun je weer gas geven en verder rijden.
Dit is uiteraard goed voor het milieu, echter kan het op de weg nogal vervelend zijn.
- Sneller schakelen
- Launch control
- Snellere paddle response tijd
- Koppellimiet verhogen
- Gear Display in het dashboard
- Aangepaste schakelmomenten voor betere acceleratie
- Rev-Matched terug schakelen (Throttle-Blip)
- Full Manual Mode (niet gedwongen op/neer schakelen)
- Verhoogde lijndruk voor betere houdkracht
De RICA OEM ECM upgrade bestaat uit een software upgrade pakket dat de prestaties upgradet naar de hogere output fabrieksspecificatie.
Onze OEM ECM upgrade blaast nieuw leven in je auto en verbetert het vermogen, de respons en de algehele rijeigenschappen. Het is alsof je je auto rechtstreeks vanaf de fabriek een prestatieboost geeft.
Wat de RICA OEM ECM upgrade onderscheidt is zijn precisie en expertise. Ons team van professionals begrijpt de fijne kneepjes van de ECU van je auto en zorgt ervoor dat elke aanpassing naadloos aansluit op de standaarden van de fabrikant. Je kunt erop vertrouwen dat we de prestaties van je auto verbeteren zonder de betrouwbaarheid of garantie in gevaar te brengen.
Wat is Adblue verwijderen?
Als je AdBlue-systeem niet meer werkt, kan het vele dagen en hoge kosten kosten kosten om het te repareren. Een AdBlue Delete schakelt het AdBlue-systeem elektronisch uit en verwijdert de waarschuwingsberichten en de noodzaak om het systeem bij te vullen.
Wat is Adblue?
AdBlue is een chemische stof die vaak wordt gebruikt in SCR (Selective Catalyst Reduction) op dieselvoertuigen. Het enige doel ervan is om het NOx-niveau in de uitlaatgassen te verlagen. Deze AdBlue-vloeistof is een combinatie van ureum en gedemineraliseerd water die in het uitlaatsysteem van het voertuig wordt geïnjecteerd. Tijdens dit proces vindt er een chemische reactie plaats, waarbij de NOx wordt omgezet in zowel stikstof als waterdamp. Soms wordt AdBlue ook Diesel Exhaust Fluid (DEF) genoemd.
Cilinderdeactivering is een innovatie waarbij een brandstofmotor automatisch een of meer cilinders deactiveert tijdens het rijden. Dit gebeurt meestal bij lage belasting of constante snelheid.
Het doel van cilinderuitschakeling is om brandstof te besparen zonder aan comfort en vermogen in te boeten. Het uitschakelen van cilinders tijdens het rijden betekent dat er minder brandstof naar de motor wordt gestuurd. En wanneer er meer vermogen nodig is, worden die cilinders in een fractie van een seconde weer geactiveerd. Dit is een mooi stukje technologie, maar helaas gaat dit bij sommige motoren nog niet helemaal soepel en ervaren sommige rijders hier wat ongemak.
Contact
- Klopperman 35-37 | 2292 JE Wateringen
- info@rica.nl
- +31 174 226 806
- www.rica.nl